Implementatie Kwaliteitssysteem

Meeuw & Roos

IMPLEMENTEREN KWALITEITSSYSTEEM

Laten we het gewoon gaan doen. Met zijn allen. Iedereen in zijn of haar kracht, werkend aan hetzelfde doel. Hieronder drie mooie voorbeelden van succesvolle implementaties van een kwaliteitssysteem

Convenant “veilige toepassing van medische technologie”

Het UMC Utrecht gaf in 2014 een vervolg aan de implementatie van het convenant Medische technologie, dat voor alle ziekenhuizen in Nederland geldt. De JCI accreditatie gaf een mooie basis voor dit programma. 7 Divisies, alle afdelingen, facilitair bedrijf, Lab, CSA, iedereen doet mee. Het team van Medische Technologie Klinische Fysica was trekker van dit UMC Utrecht brede project met als opdrachtgever de directie Patientveiligheid & Kwaliteit. De implementatie aanpak was conform JCI. In 2015 werkten we verder aan implantaten, disposables en instrumenten. Alles heeft de toetsing van de inspectie kunnen doorstaan.

JCI accreditatie voor Jeroen Bosch Ziekenhuis

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis gaat op voor het JCI kwaliteitskeurmerk in 2015. De ziekenhuisapotheek is verantwoordelijk voor het ontwerp en implementatie van JCI proof medicatiebeleid op alle afdelingen van het Jeroen Bosch. De implementatie en de begeleiding van het Medicatieteam en de verschillende werkgroepen is de scope van dit project. Uiteraard gebruiken we de kennis en ervaring van o.a. het AMC (JCI in 2012) en het UMC Utrecht (JCI in 2013). Kennisdeling werkt!

JCI en Medicatie Klavertje Vier in het UMCU

Het UMC Utrecht implementeerde in 2012 en 2013 opnamegesprekken voor alle electief en met spoed opgenomen patiënten. Vanaf 1 augustus 2013 werd gestart met de uitrol van 4 (pilot)varianten, afgestemd op risicopil, proces en patiënt voor medicatieverificatie begeleiding bij ontslag .7 Divisies, 40 afdelingen werk(t)en hard samen aan deze verbeterslag. In deze zelfde periode ontwierpen we het medicatiebeleid conform de JCI normen, rolden dit uit en behaalden in juli 2013 de internationale JCI-accreditatie. Een fantastische prestatie, door een fantastisch team. Alle divisies krijgen elk kwartaal een servicerapportage, waarin de apotheek verslag doet van haar services aan de afdelingen en waarin aanbevelingen worden gedaan voor verbetering.

PROUDLY POWERED BY The8Day